onsdag 26 mars 2008

Idag har vi haft långa diskussioner på MADE BY. Det är inte alltid jag kan låta andra tankar ta plats parallellt med mitt arbete men ibland blir det en intressant kedja som leder arbetet vidare. Vi uppehöll oss länge vid den inbjudan som gått ut från Röhsska Museum att delta i en jurybedömd utställning. Det tycks oss som om budgetfrågor överskuggar allt för många sammanhang där vi bjuds in. För att ansöka till just den här utställningen betalar man en avgift om 250,- per inlämnat verk. Det låter kanske inte så mycket i förstone men om du sedan betänker att den som blir antagen både har bekostat att ta fram verket och antagligen lånar ut det gratis till museet (jag hoppas verkligen att det utgår utställningsersättning) blir det besvärande. Samtidigt arbetar jag aktivt med att ta mig ur fällan av att se oss konsthantverkare som offer. Vi får se var det lämnar mig, om jag söker eller inte. Resten av dagen pratade vi om valet i USA, dräkterna i The Tudors och det fantastiska konstverket vid Odenplan. Ta en tur dit och se till att missa några tåg. Då får du sällskap av andra leende människor som också hamnat "under the spell" av Erika Janungers "Weightless".

Inga kommentarer: